vrijdag 29 april 2011

Een kijkje in de keuken


En dan bedoel ik natuurlijk de studio want een kijkje in onze keuken, geloof mij maar, daar word je echt niet vrolijk van.

Dit is nou mijn debuut als blogger. Als Theo binnen de band zal ik wat dieper ingaan op wat er speelt en hoe we werken. Het leek me leuk om gelijk het spits af te bijten met een sneak preview van de track 'Hit the Deck', het meest recente nummer dat we spelen.

Sinds dat we een jaar bestaan zijn we langzaam maar zeker naar ons eerste debuutalbum toe aan het werken. De drums zijn opgenomen in De Rode Deur recording studios, gitaar hebben we opgenomen in onze oude vertrouwde Muziekfabriek en vocals & synths in onze eigen studio. Omdat we eerder slechte ervaringen hadden met sound engineers die onze sound niet helemaal (of helemaal niet) begrepen, hebben we besloten alles in eigen beheer af te mixen. Onderhand zit ik al maanden te zweten in de warme studio om de enige echte sound van SRS neer te kunnen zetten. Credits naar Silas Bauman en Joris Reuken die regelmatig een avondje komen puzzelen.

Met SRS zijn we ooit bijna volledig digitaal begonnen. Zelfs de drums op de eerste e.p. zijn digitaal. We vonden dat een lekker electronisch sfeertje geven maar achteraf misten we toch de dynamiek die Big Bear Ey-What live met zich mee brengt, of eerder afdwingt. Drums live was dus het grote plan en na studiotijd te hebben gewonnen door eerste te worden op Sneeuwpop, hebben we dan ook gelijk 11 tracks in 10 uur erdoorheen gejast.

Met akoestische drums heb je wel weer het gevaar dat het te 'rock' gaat klinken. Iets wat in eerste instantie totaal niet erg is maar het gevaar zit 'm in het electronische deel dat dan heel ver naar achteren wordt gedrukt door Ewout's gebounce. Ik moest dus iets verzinnen dat het beste van beide werelden naar voren zou halen zonder alle aandacht naar zich toe trekken.

Omdat ik weet dat er andere nerdgezichten meelezen die graag iets meer willen horen of zien van hoe we iets tot stand laten komen vind je hieronder een geluidsfragment dat in een paar stappen een idee geeft hoe we dat voor elkaar hebben gekregen. Wat je hoort:

1 De drums zoals ik ze aangeleverd krijg
2 De drums equalised
3 Kick & snare trigger + gate op akoestische snare
4 Compressie
5 Parallelle compressie

6 Een extragratis sneak preview van Hit the deck

Hit the deck drums preview by Sexualreproductivesystems




Nog verzoekjes voor volgende week?

Bard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten